Saturday, August 21, 2010

Tujuh ekor cicak tokek ditemui


BALIK PULAU 20 Ogos - Bukan seekor tetapi tujuh ekor cicak besar atau dikenali sebagai tokek ditemui dua pekerja kontrak di Bukit Teluk Bahang berhampiran Taman Negara Pulau Pinang dekat sini sejak sebulan lalu.
Menurut Syafiz Abdul Shomad, 26, dia menemui cicak itu bersama rakannya, Aiman Alias, 25, secara tidak sengaja semasa mereka menjalankan kerja-kerja pembersihan di kawasan bukit tersebut bulan lalu.
Kata Syafiz, pada mulanya mereka hanya menemui seekor cicak tokek sederhana besar seberat kira-kira 250 gram yang ketika itu berada di atas dahan pokok yang ingin dicantas mereka.
''Kami melihat cicak ini amat menarik dan unik kerana bintik-bintik merah yang terdapat pada kulitnya dan dia amat berbeza daripada cicak biasa lalu kami berusaha menangkapnya.
''Walaupun cicak ini nampak jinak, sebenarnya ia bergerak sangat laju dan amat sukar untuk ditangkap,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di rumahnya di Kampung Terang di sini, hari ini.
"Selepas berjaya ditangkap kami cuba mencari maklumat di Internet dan tidak sangka cicak ini adalah cicak tokek yang didakwa mampu mengubati pelbagai penyakit berbahaya termasuk melawan HIV dan AIDS yang harganya mencecah jutaan ringgit sekilogram," katanya.
Menurutnya, selepas mengetahui khasiat dan nilai cicak tersebut yang dikatakan boleh mencecah jutaan ringgit, dia bersama rakannya kemudian cuba mengesan kemungkinan terdapat cicak tokek lain di kawasan berkenaan.
Kawasan tersebut, kata mereka, dikatakan sesuai sebagai habibat cicak tokek kerana ia sejuk dan tidak terganggu dengan kegiatan pembangunan.
Katanya, usaha keras hampir tiga minggu berulang alik ke hutan tersebut akhirnya membuahkan hasil apabila enam ekor lagi cicak tokek berjaya ditemui termasuk yang paling besar seberat 350 gram dengan panjangnya kira-kira 30 sentimeter.
"Cicak tokek ini mendapat permintaan yang tinggi dari negara seperti China dan Jepun," ujarnya.
Justeru, menurut Syafiz, dia dan rakannya berhasrat untuk menjual haiwan itu. Bagi yang berminat boleh hubungi 012-4619676 (Syafiz) dan 013-4521642 (Aiman). Utusan Malaysia 21 Ogos 2010)