Friday, June 6, 2008

KANAK-KANAK 4 TAHUN CIPTA REKOD DAKI MENARA KUALA LUMPUR

Kanak-kanak 4 tahun cipta rekod daki tangga Menara KL (news MSTAR/06-06-2008 10:38:03 PM)
KUALA LUMPUR: Kanak-kanak berusia empat tahun Muhammad Syahrulnizam Mohd Noor (gambar) hari ini mencipta nama dalam Malaysia Book of Records sebagai Pendaki Menara Termuda setelah berjaya mendaki 2,058 anak tangga Menara Kuala Lumpur selama satu jam 13 minit. Menteri Belia dan Sukan Datuk Ismail Sabri Yaakob berkata, rekod itu sepatutnya meniupkan semangat kepada golongan belia yang lain supaya melakukan sesuatu untuk bukan sahaja mengharumkan nama individu tetapi juga nama negara. "Saya harap (apa) yang ditunjukkan oleh adik Syahrul ini menjadi perangsang kepada belia kita untuk mencipta nama mengikut kesesuaian mereka," katanya kepada pemberita di sini hari ini. Ismail Sabri berkata, kementerian bercadang menjadikan adik Syahrulnizam sebagai ikon termuda di bawah kementerian itu. Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Menara Kuala Lumpur Datuk Zulkifli Mohamad berkata pihaknya akan memberikan laporan khas kepada World Federation Great Towers berhubung rekod itu.Anak pertama pasangan Mohd Noor Mat Amin dan Rosmawati Mohd itu lahir di Kuala Terengganu pada 13 Jun 2004. Sempena hari jadinya yang keempat tahun ini, Syahrulnizam akan mendaki Gunung Kinabalu minggu depan dan segala pembiayaan berkaitan pendakian ditanggung oleh kementerian.
MUHAMMAD Syahrul Nizam Mohd Noor pendaki Menara Kuala Lumpur termuda berusia 3 tahun 11 bulan dan 25 hari menempa nama dalam Malaysia Book of Records.
Sebelum ini, bapa Syahrulnizam sendiri berjaya mendaki Menara Kuala Lumpur sebanyak 30 kali selama tiga hari berturut-turut sempena "KL Tower International Forest Towerthon Challange 2008" yang diadakan pada 13 Februari 2008. BERNAMA