Thursday, August 14, 2008

LOKASI PENDAKIAN MERDEKA 2008

01 hingga 03 Ogos 2008
Menara Pelita, Kuching, Sarawak
Ketinggian 86m /281ft - 546 anak tangga - 21 tingkat

08 hingga 10hb.Ogos 2008
Menara Tun Mustapha, Kota Kinabalu, Sabah
Ketinggian 112m - 600 anak tangga - 30 tingkat

15 hingga 17hb. Ogos 2008
Menara Alor Setar, Kedah
Ketinggian 116.5m - lebih 800 anak tangga

22 hingga 24hb. Ogos 2008
Felda Residence Kuala Terengganu
Ketinggian 20 tingkat 530 anak tangga

27 hingga 29 Ogos 2008
Menara Kuala Lumpur
Ketinggian 421 meter - 2,085 anak tangga

Pendakian sebanyak 51 kali Menara Kuala Lumpur selain sebagai simbolik sambutan kemerdekaan negara ke 51 tahun, pendaki SOLO juga akan memecahkan rekodnya sendiri yang dilakukan sebanyak 30 kali pada Februari lalu untuk di masukkan ke dalam Guinnes Books Of Records sebagai pendaki tangga terbanyak mendaki tangga menara setinggi 421 meter dalam tempoh 36 jam di dunia.
Sementara itu, Muhammad Syahrulnizam pula akan menaiki ke semua tangga menara yang dinaiki oleh pendaki solo sebagai perintis kepada kanak-kanak lain di negara ini. Beliau hanya naik sekali atau dua kali sahaja bagi memberi semangat kepada generasi muda akan datang dengan berbekalkan semangat Malaysia Boleh..!
Bagi pendaki SOLO pendakian paling mencabar ialah di Menara Kuala Lumpur kerana pendakian untuk memecahkan rekod demi negara yang tercinta.
Pihak Menara Kuala Lumpur yang diketua oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Dato Zulkifli Mohamad bersama kakitangannya paling banyak membantu usaha pendaki solo dan pendaki termuda negara dalam usaha mencipta nama untuk negara bagi membuka mata dunia.
Pada masa yang sama ketika pendaki solo dan pendaki termuda negara melakukan pendakian tangga, Menara Kuala Lumpur juga menganjurkan Kuala Lumpur International Base Jump di lokasi-lokasi tersebut kecuali di Terengganu.
Kerjasama sepenuhnya yang diberikan oleh pihak Menara Kuala Lumpur itu telah memudahkan usaha Pendakian Merdeka 2008 yang dilakukan walaupun tidak mendapat sebarang penajaan atau sumbangan daripada mana-mana pihak sehingga hari ini.... sedihkan....
Depa tak tau kot.... ini rekod dunia... mcm rekod olimpik juga....
Pendaki solo bersama team terpaksa mengeluarkan perbelanjaan sendiri untuk menjayakan program Pendakian Merdeka 2008 yang dilakukan oleh anak Malaysia sendiri di negara sendiri bagi memertabatkan dan menjenamakan pendakian tangga ke arah gaya hidup sihat kepada seluruh dunia khususnya Malaysia.
Menteri Belia dan Malaysia, Datuk Ismail Sabri Yaacob menjadi penaung dalam Pendakian Merdeka 2008. Sementara semua menara dan hotel yang bterpilih itu telah memberi kerjasama dengan membenarkan pendakian tangga ini dilakukan oleh pendaki solo dan pendaki termuda dunia dalam tempoh yang telah ditetapkan sahaja.
Selepas mencapai kejayaan itu nanti, pendaki Solo telah merancang untuk terus memperkenalkan pendakian tangga ke seluruh dunia disamping memperkenalkan sukan lasak baru sebagai produk pelancungan dari Malaysia ke seluruh dunia... mcm angan-angan mat jenin aje tuuu....
Pendakian tangga seterusnya ialah pendakian 50 kali Menara Eiffel dijangka pada Disember ini sempena menyambut ulangtahun hubungan perdagangan Malaysia - Peranchis 50 tahun... itu pun jika mendapat penajaan.... mana mau cari duit lagi looo.... dah kering, program sebelum ini pun mana ada penajaan, cuma hanya mendapat bantuan terlalu sedikit daripada kerajaan.
Yooooo................ esok pi alor stak... mau panjat menara alor star ..Malaysia Boleh.... solo memang boleh.....arol lagi boleh....