Friday, August 15, 2008

PENDAKIAN MENARA ALOR STAR BERMULA





ALOR STAR, 15 Ogos 2008 -- Pendaki Solo Negara yang juga jurugambar Utusan Malaysia, Mohd Noor Mat Amin memulakan pendakian tangga di Menara Alor Star semalam bagi melengkapkan Pendakian Merdeka 2008.
Beliau memulakan pendakian pukul 4 petang dan tamat pukul 6.26 petang dengan membuat 10 pendakian untuk hari ini dan akan disambung keesokkan harinya untuk menghabiskan sebanyak 40 pendakian.
Sebelum ini beliau telah berjaya melakukan pendakian sebanyak 51 kali di tangga Menara Pelita di Kuching dan Menara Tun Mustapha di Kota Kinabalu.
Minggu depan siri pendakian di Hotel Felda Residence di Kuala Terengganu sebelum memulakan cabaran yang paling extreme di Menara Kuala Lumpur pada 27 hingga 29 Ogos ini yang mana beliau akan memecahkan rekod lamanya sebanyak 30 kali pendakian.
Dalam percubaan itu beliau akan melakukan pendakian tangga sebanyak 51 kali selama 54 jam tanpa henti untuk di masukkan ke dalam Guinnes World Records sebagai pendaki tangga paling banyak mendaki tanga menara tertinggi dalam tempoh tersebut.